Followers

Kita adalah pengantin

Pada suatu masa yang ditetapkan.. .
Kita pasti dirisik..
Pertunangan sejak azali..
Di hujung hidup nanti..
Berlangsungnya perkahwinanmu dengan maut..
Hantarannya. .. sakit dan nazak..
Tamu bertandang menghadiahkan esak tangis..
Pengantin dimandikan..
Dipakaikan baju cantik putih..
Wangian gaharu dan cendana..
Keranda jadi pelaminan..
Pengantin bersanding sendirian..
Di arak keliling kampung..
Berkompangkan azan dan kalimah kudus..
Akad nikahnya bacaan talkin..
Berwalikan liang lahat..
Saksi pula nisan-nisan. .
Siraman air mawar..
Keluarga terdekat menepung tawar..
Tiba masa pengantin..
Menunggu sendirian..
Malam pertama bersama KEKASIH..
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan Dia menuntut janji..
Sucikah kita tatkala berpadu..
Pernahkah taubat sepanjang hayat..
Atau terkubur bersama dosa-dosa...
Dan DIA KEKASIH itu..
Menetapkanmu ke syurga..
Atau melemparkan dirimu ke neraka

~~FaMiLy~~

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"


Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"


Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,


Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,


Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,


Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"


Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,


Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,


"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",


"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",


"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",


"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",


Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,


Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"


"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"


"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,


"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,


Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,


Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,


FAMILY


Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
dalam hanya beberapa hari?


Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,
akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.


Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja,
Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?


Jadi apakah maksud yang tersirat?


Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU



"HARGAILAH KELUARGA ANDA"




p/s: i got this email from my sis....

..KiSaH BdK BerNaMa HaGeMaRu...

hahaha....
klu ckp psl criter ni, misti ak nak gelak...mana x nyer...bdk ni mmg pelik giler..sengal semacam je...tp bkn die je...famili die pun skali pelik.....criter ni mmg best klu layan time2 bosan...ak start lyn criter ni time ct akhir taun lps....tiap2 ptg misti x miss tngok criter ni kt ASTRO CERIA..smpai adik ak ckp, ak ni leh jd kakak hagemaru...klu korg tngok bdk ni, die ad 3 helai rmbut...slalu jelir lidah (comel r konon)...prangai mmg menyakitkn ati org lain...bapak die lak ad 7 helai rmbut...prangai mak, bapak n anak sama je...sengal semacam.....pape pun klu korg free, layan je criter ni kat
Astro Ceria saluran 611 ataupun kat Youtube....HAGEMARU layan~~~