Followers

TenTanG AyaH

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


saya sayang ayah saya

nota kaki :: nota ni aku copy dari fb..

secara jujurnya, benda ni banyak berkaitan dengan aku...

kita kongsi bersama2 ok..

...KuciNg BaHaM HariMau.....

sebetulnya tajuk xde kena mengena ngan en3 aku kali ni..
cuma aku rase macam sedikit tertekan sangat2..
selain fyp khamis ni
(ni memang tekanan utama!!)

x faham dengan keadaan sekeliling..
x faham dengan keadaan sebenar...
x faham macam mane nak jage ati sendiri...
x faham bila dah menyakitkan ati orang lain...
x paham bila x dapat fahami orang dan orang x fahami kita....
x faham bila ati kita mula nak berbaik sangka dan berburuk sangka...
x faham bila dah sakit ati..
x faham bila nak menjadi baik, pasti x menjadi baik...
x faham bila x dapat memuaskan suma pihak...
x faham.....x faham.....x faham...

kesimpulanya..
tiada sape yang sempurna dalam dunia ni...
so..
juz give and take

nanabdkbaik bukan seorang yang sempurna..
tapi die sentiasa mencuba menjadi sempurna..
walaupun itu semua adalah mustahil...

twenty-three ❥

twenty-three = dua puluh tiga
hahaha
angka umur aku telah bertukar 21/9 aritu
sudah tuakan aku....
kalau orang dah kawen, misti dah ade anak 2-3 orang
kan....kan...kan..
kalau orang dah kerja, misti duit kwsp die dah banyak
kan....kan...kan..(sudah lari dari matlamat menulis!!)

Generated by Facicons

oklah..
dipendekkan cerita tentang lanjutan usia aku ni
aku sangat2 bersyukur yang aku masih lagi mampu bernafas di dunia yang fana ni
dan aku sangat2 bersyukur dan bertuah dikurniakan ibu ayah ++ adik beradik ++rakan2 yang sentiasa di sisi tiap kali susah senang
tanpa mereka, siapalah aku...

Generated by Facicons

orang yang aku sangat2 berterima kasih sepanja
ng hayat aku
adalah ibu ayah aku sendiri
Hj. Zainal & Hjh. Kamsiah
aku sayang sangat2 merekadan aku tahu
, mereka pun sayang aku sangat2
terima kaseh sebab melahirkan aku, menjaga kebajikan aku, ilmu dan kehormatan
memang besar sumbangannya kan..
rase sangat bertuah ada ibu ayah macam mereka...


dan x lupe juga kepada adik beradik aku juga termasuk ipar duai
yang banyak memberi semangat dan tunjuk ajar
serta rakan2 yang sudi berkawan ngan aku dari tadika ++ skal ++ smksa ++ smtbp ++uthm
aku sayang korang sume

Generated by Facicons

berbalik pada cerita asal se
mula
besday aku kali disambut oleh famili dan kawan
tQ guys...luv uols!!..
muahhh ..
terharu giler lah...
yelah..dah besar2, ada gak orang nak sambutkan
dapat nangis dalam ati je...kalau nangis depan2, malu lak rasenya


dan antara paling best...
dapat hadiah minyak wangi, brouch, kad besday dan
"
"
"
"
"
"
"

"
"
"
"
"
"

"
gitar

sangat suke dan sangat hepi....
he3....

Generated by Facicons

dan akhir sekali..
tuan empunya blog nak ber-pose..

nota x berkaki :: sedang mengarut agaknye ni.....
sudah ngantuk..mau tido...selamat malam

....JusT ForGeT iT...

sorry sebab mengabaikan kamu dalam tempoh yang agak lama ni
a.i.z.a.t

CaCaR MarBa

apa yang cacar marba ni....agagaga....sebenarnya aku pun x tau apa matlamat aku nak tulis blog ni...kalau korang pengikut pembaca blog ni (ada ke???), misti korang pelik bace tulisan2 aku ni...yelah...kejap cerita aku ni cerita pasal famili ++ kengkawan ++ music ++ korea ++ islamic ++ aktiviti aku, dan lelain lah....maklumlah, blog ni xde matlamat pape...aku cuma jadikan blog ni macam diari ++ catatan ++ renungan untuk diri aku sendiri.....so jangan salah faham ok!!....

kadang2 aku teringin gak nak tulis sesuatu yang boleh memberi manfaat ++ ilmu pengetahuan ++ fakta2 menarik kat orang lain....tapi, senang cakap...aku xde bakat......so kira faham lah.....x kisahlah kalau korang cakap, blog ni macam syok sendiri......ok....chaaawww~~~~


nota x berkaki :: maybe bila aku dah tua, aku bace balik ape yang aku tulis balik kat blog ni, aku gelak sendiri...

RaYa di taHuN 2010

raya tahun ni jatuh sama macam tahun lepas, bulan september dan sememangnya akan jatuh pada bulan SYAWAL...hari raya merupakan hari kemenangan umat islam selepas berpuasa selama sebulan. dan ia merupakan perayaan yg disambut oleh penganut agama islam (mcm pendahuluan karangan pulak!!)
cerita raya aku pulak untuk tahun ini biase2 je. tapi syukur sangat2, ayah bertambah sihat walaupun masih dalam tempoh recover after surgery aritu. dan lagi satu, ahli keluarga pun dah makin bertambah...kalau tahun lepas, ahli keluarga bertambah ada kakak ipar, but tahun ni raye kami telah bertambah abang ipar >> Azman Hashim (tukang bakar lemang tahun ini bersama angah) dan dapat anak buah (anak abg aku) >> Muhammad Haziq Irfan
haziq yg sedang tido
ayah dan ibu bersama2 along++ suami, angah ++ isteri ++ anak
ayah dan ibu bersama2 anak2 daranya

dan x lupa jugak...pertambahan ahli keluarga yang lain...adik sepupu kembar...abang Fahmi dan adik Fahim

abang Fahmi dan adik Fahim

baju raya aku cuma 3 helai je...tu pun lagi 2 ari nak raye, baru siap. biase lah, anak tukang jahit, bajunye mmg paling lambat siaplah...

duit raye aku, kebanyakkannye dapat dari ahli keluarga je...yelah, selagi x kawen, masih lagi mendapat duet raye.....kalau g raye rumah orang or ada orang datang umah, dah jarang dapat duit raye >> coz muka pun dah menampakkan usia yg tua (saya sedar...he3)..

hari raya aku, aku banyak abeskan duduk dekat umah...selain melayan tetamu, layan citer kat tv...siaran tv membuatkan mase2 aku agak terhad utk keluar berkunjung ke saudara mara dan jiran tetangga (skema giler!!)

lagi2,,,nak cerita ape ek.....ooo satu lagi....aku sempat bergambar ngan budak sekampung aku merangkap kawan abang aku dan merangkap anak buah nenek tiri aku....

"
"
""
"
"
"
""
"
"
"
"
"
""
"
"
"
""
"
"
"
"
"
"

DenGaR SiNi OranG KAmPunG

tidak rajin untuk meng-update dalam mase terdekat...
tunggu saja mood rajin datang
SelamaT Berpuasa, BerbuKa PuaSa
dan SelamaT Hari RaYa

....Surah Kursi...

Firstly aku nak minta maaf kat empunya facebook yang postkan notes kat facebook....but aku sungguh tertarik dengan cerita ni...tumpang copy k...


Kisah benar ini berlaku di US.

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.
Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalanbersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.
Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya. Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu. Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat sayamalam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I sawtwo young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)
Wanita ni rasa amat terkejut bila dengarpenjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???
Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapayang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..." [Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat... sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam…….

.....................................................................................



FADILAT AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah)

Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu,
nescaya terpelihara dari tipudaya dan ganguan syaitan. Dengan
membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca
ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran
dan kekaraman. Barangsiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya
Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak
terhitung banyaknya.
Barangsiapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah Akan
meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan
para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk
si pembaca sehinggalah ke hari Qiamat. Dan tersebut dalam hadith yang
lain :
Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan
membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan kota
nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal
dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid. Hadith yang lain
mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu,
nescaya akan terpelihara dari kekerasan malakul-maut, dan Allah
sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para
Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya hingga ia gugur mati
Syahid.
Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan: Barangsiapa membaca sekali,
nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang
terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran
ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.

30 ❥

wahhh...nampaknye aku macam sudah tidak ada mood nak meng-update blog ni. dapat2 baru naik semester yg terakhir (insyaallah)dan aku sudah jadi pelajar tanpa asrama..yezza....leh jadi burung hantu terbang merayap...lalalalala.....Oklah...tag kali ni dibagi oleh nad si ketot...30 kesemuanya k...
  1. anak buah pertama aku baru lahir 1.7.2010...nama die Muhammad Haziq Irfan b. Mohd Hazry...nama panggilan die kat aku Mak Jang kot...
  2. aku bangga jadi anak pesara tentera TUDM...tengok kapal terbang tu dah jadi perkara paling lali bagi aku...chewahhh
  3. cita2 asal aku nak jadi musian.....tapi apakan daya...
  4. aku lahir kat Kuantan, Pahang dan tinggal kat situ sampai umur 7 tahun...pastu dan seterusnya aku membesar kat Masjid Tanah, Melaka
  5. perkara paling menyesal aku pernah buat >> tolak tawaran tajaan MARA sambung ke luar negara after SPM dulu...yelah time tu dah dapat tawaran kat Kuittho...dengan selambanya aku tolak tawaran tu dan cakap...."sorilah, saya nak masuk Kuittho"...
  6. tiap2 hari aku rindu ayah dan ibu.....
  7. lagu feveret sepanjang zaman aku Aerosmith - I Don't Wanna Miss A Thing
  8. rumah aku x bela kucing...tapi ada lebih 9 ekor kucing liar....
  9. sejak dapat lesen motor, aku x pernah bawak motor....
  10. aku anak tengah (4 dari 6)....ada 2 kakak, 1 abang, 1 adik lelaki dan 1 adik perempuan
  11. tidak pernah berambut panjang..
  12. kereta kegemaran....GEN-2 warna merah...x kisah lah kalau ketinggalan zaman okey..
  13. aku amat suka dengan KOREA...x kisahlah drama ke, music ke, variety show ke, bola sepak ke, kimchi ke, etc..
  14. aku suke makan tomyam....
  15. internet dan aku bagaikan romeo dan juliet..
  16. aku suke warna COKLAT...x kisah lah soft or hot COKLAT
  17. aku anak kesayangan ayah....pasti x dapat dinafikan oleh along dan ajah...kan...kan...
  18. aku suke sukan badminton dan berenang
  19. aku ada pakaian mandi wanita...bukan bikini but....burkha...ayah hadiahkan time diploma dulu....sebab aktiviti ujung minggu kami sekeluarga adalah berenang
  20. komik terkumpul aku sekarang 1000++
  21. bercita2 nak wat lesen kapal terbang....sape mau sponsor RM 65k++
  22. rumah idaman aku....2 tingkat dan bumbung atasnye misti ada loteng untuk aku melihat bintang time malam2....
  23. aku x obses nak kurus dan x obses nak cantik....cuma aku sedang obses nak sihat...aku sedang berusaha sekarang....
  24. agak lewat gak bila 1st time dapat lesen kenderaan >> 21
  25. aku sub-etnik Bugis tapi x tau cakap Bugis...
  26. aku x suke pakai rantai, cincin, gelang dan jam....
  27. tempat yang aku teringin sangat2 nak pergi >> ROME
  28. target kahwin >> sebelum 30
  29. aku seorang yang sangat boros
  30. aku fobia g MYDIN, MELAKA.....laptop dan hardisk ak kena curi kat situ..

Kalaulah Haiwan ada Facebook

Cicak : Tuan rumah baru beli reket elektrik, gua kenduri nyamuk BBQ mlm nih...

Nyamuk : Baru habis ronda rumah Ajoi... kenyang burp, Alhamdulillah. ..Aedes: Baru jer selamat bagi injekan maut, yeah!!!

Ayam: Tidaaaaaaaaaaaak, Besok majikan gua mau buat kenduri kesyukuran, gua mau di sembeliiiiihhh! ..

Cicak : isteriku tersepit pintuKucing Betina: "Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa."

Ayam : Kawan2...kalu esok guwe tak update...bererti guwe udah di goreng....I luv u all... jangan luper wat kenduri arwah untuk I yaa...

Nyamuk: Siot, sekali drug addict gua hantam daaaa. Gua positif HIV AIDS... uwaaaaaaa

Cicak : Mau ke ke bilik air anak tuan rumah jap ... baru beli videocam baru ...

Kucing: Baru je add awek sebelah umah... keturunan PARSI beb!!!

Tikus: Operasi malam ni... selongkar kitchen kabinet... sape nak ikot?

katak : malam ni nk wat konsert la..da lama x ujan ni..hangat oii..

ular : rasa mcm nk makan lauk telo la malam ni..mana nk cari ek..

Anjing: Aku tension bila ada mat rempit berkumpul tepi rumah aku tiap malam. Nak tido pun x senang hanjeng punya org.

Kuda: Patah kaki; Rider aku bangang salah timing bila nak lompat pagar, sekarang rehat kat kandang.

Kura-kura: Aku sakit hati bila bini aku berjalan. Lembab mcm siput babi

Siput babi: Aku sakit hati bila bini aku bergerak. Lembab mcm kura2

Gagak: Tadi jumpa ayam KFC. Jangan jeles

Burung Kakak Tua: Penat betul nk ubah stigma masyarakat. Walaupun aku Burung Kakak Tua, tapi aku burung Jantan!!!

Babi hutan: susah betul nak cari makanan halal sekarang ni.

Kera: semalam GF aku bagi bunga. Sedap jugak kunyah

Tikus: Aku makan mee goreng mamak kat Al Naz maju@precint 9. Meh la join sekali.

Lalat: Asyik hurung bangkai je. Alhamdulillah hari ni jumpa nasi bungkus.Sotong; Aku bengang bila tapak sulaiman ejek aku si lembut

kucing : update petang karang tepat jam 5.00pm slow ngendap ala2 pink panther nyurik ikan bawal kepunyaan kak lela majnun. ..

lipas : merasmikan pengunaan kepak baru sekali bila dikembangkn. ..gerun tengok mmber aku kene tarik dgn jeli2 panjang kepunyaan cik cicak..eee seram nyeee....

itik serati : hahahhaa lawak2 ayam serama tu ade hati jalan tersengguk2. ...nk tiru aku le tu.. lol....

Ikan laga: Boring sey, duduk sorang2 dalam tanki ni.

Ikan parang; Kurang asam punya manusia, letak gambar aku kat depan bekas keropok

Ikan Jerung: Kenapa x de sorang pun nak add/approve aku. :-(

Ikan Sepat: Terkenang jiran sebelah yang dah dijadikan ikan pekasam. Al Fatihah

Ikan Bilis: Wah ramainya kawan kita. Tahniah remy, ko kawan aku yang ke 5000.

Ikan Arowana: Cantik tak sisik I? Cantik kan ?

Ikan Mas Koki: macam mana nak kurus nie?

WorLd Cup :: MeReka PiLihaN SaYa, KaMu PuLak??

wah...lama giler x update berblogging ni
belum ada rase terujanya nak meng-update blog time2 cuti sekolah ni
macam2 aktiviti cuti ni aku wat
berat badan naik turun...tapi masih lagi belum lagi berada ditahap berat badan ideal (jauh lagi tuu!!)
hehehehehe

berbalik kepada demam WC ni
hampir 2 minggu yang lepas dah start kan??
kalau dulu umah aku padam lampu pukul 10 malam dah tutup..
sekarang ni kul 12 malam pun x tentu tido dah

dah lama aku nak tulis tentang pasukan pilihan aku sesi tahun ni
adalah...
jeng....jeng....jeng...
jatuh kepada........toi....toi...toi...
South Korea dan Argentina
aku pilih diorang bukan sebab dah layak masuk peringkat kalah mati
tapi...memang aku minat South Korea dari zaman aku budak sekolah lagi...
dapat2 time tu tengah hot ngan drama2 korea, memang teruja lah
tahun 2002, time tu WC buat kat Korea-Japan
time tu waktu live bola start game time2 baru balik sekolah
mentang2 waktu asia...
amik ko omputih time tu, ko tengok bola time malam2...rasekan.....
memang seronok time tu...memang teruja nak tengok time balik sekolah


dan nape aku pilih Argentina
tu team faveret ayah aku...memang dari dulu ayah aku suke team ayah aku
dapat2 dulu si Diego Maradonna (tul ke aku eja??) main
dan sekarang ni jadi coach...
lagilah ayah aku suke..bila ayah aku sokong, aku pun sokong lah
bak kata pepatah....
bapak borek, anak rintik (kena x pepatah ni??)

so...
itulah pasukan pilihan aku, korang pulak??




oppa2 super junior ku~~


kamu tanya...saya jawab...

memandangkan kekadang orang segan nak tanya aku tentang pape r...
x kisah r...
soklan manis ke, pedas ke, masam ke, masin ke...
sila2 lah k...
ringan tangan anda klik di logo bawah k

...LePaK DaY...

dah lama aku x update xtivity aku kat blog ni...balik2 aku update pasal kpop ++ variety show n etc....bukan malas nak update, cuma aku jarang amik pic..kalau kuar pun, balik2 g uthm> pekan parit raja dan pekan parit raja > uthm....macam tu jelah....kadang2 sampai 2 minggu x kuar uthm, kecuali nak isi minyak kereta....ha3

berbalik pada topik pada en3 kali ni...memandangkan ada gap paper final dari jumaat till selasa yang akan datang ni, kitorang pun amik kesempatan lepak together wif syaf ++ fiza ++
naeb ++ aida..x rancang pun nak g ner..sebab, mood nak kuar aku datang lewat petang...padahal beberapa hari nak g tu, macam2 rancang nak g tu lah.....tu ni....sian ain and jaja x dapat bersama....kerana keterlambatan comfirmation dari aku...he3...activiti aritu x g ner pun...juz g karok kat square one ++ shopping ckit ++ makan...coz kuar pun dah lewat petang....tapi yang pasti...kuar ngan diorang ni memang best..
luv them~~saranghae~~we

emm...

makan popcorn dalam bilik karok macam nonton wayang lak

muke penuh perasaan

menunggu makanan

im wif naeb

makan malam yang sedap...yumm~~

..LaYaN bLueS...

malam tadi dan sambung pagi tadi..duk x ingat dunia aku nak final....buku Power E x sentuh langsung..duk mengulang citer dan bukan mengulangkaji pelajaran!!... yg dah lama aku x tengok, dulu aku tengok time diploma. time2 ngah hangat citer ni.biase r, dah lamo bonar mase berlalu, jalan citer pun aku x ingat.....tu dok mengulang citer OnE litRe of TeaRs...wawawawawa....

suma episod aku nangis...air mata ++ air hidung suma kuar r....sedih punyer pasal...citer ni based from true stori...yang pasti mendiang ni mmg sorang yg kuat semangat..memang ak sendiri yakin, kalau aku duk tempat die pun, x tentu lagi aku leh ada semangat yg camner seperti die...dan satu lagi yang aku suke pasal citer ni...ketabahan ibu bapa die dan adik beradik die....memang mengagumkan lah...dan juga kawan2 die yg slalu beri support kat die....thumbs up tu dis drama!!

“In the shore across sadness
It’s said that a smile is there

And when we arrive
What will wait for us?
It’s not for running away
It’s to chase the dream…”




p/s :: jom persediaan paper last..

...FaHmi dan FaHiM...

sungguh comey-tomey kembar ini
baru 1 bulan lebih..
abang FaHmi and adik FaHiM


CoReTan SaYa Di PaGi HaRi

banyak benda aku nak citer sebenarnya
mentang2 jarang berbloging minggu ni
exam dah dekat..buku2 memanggil2 untuk minta dibaca
(monologue bersendirian~~)
exam....
dah diceritakan pada en3 sebelum ni
bagi suspen ckit2 je!!
bypass of heart....
10 aribulan lima ni..ayah akan wat operation bypass jantungnya..
hopefully..operation ayah berjaya
my ayah so strong
and me as the daughter..
sentiasa mendoakan yg terbaik untuk kesihatan ayah....pic bagi yg x tau bentuk bypass jantung tu...

Kuching, SaRawaK vs MelBourne...

dengan nekadnye..aku akan meng-burn kan terus tiket flight percutian poya2 aku ke sarawak..
bukan ape..
rase tarikh 12/5 tu x sesuai lak aku rase
kebetulan tu tarikh after 2 ari ayah operate t
so...dengan rela hatinya...
aku nekad untuk membatalkan percutian poya2 aku..
ape boleh buat..
kita yang merancang...tapi ALLAH yang menentukan
sori bebanyak lah pada NoYa and DiJaH..x dapat aku nak follow korang...bandaraya KucHing...

tapi mungkin ada hikmahnya
maybe pas praktikal aku duk melbourne, australia till konvo..
ner tau..
kita yang merancang...tapi ALLAH yang menentukan

wat keje part-time jadi baby sitter or etc
balik dr aussie t, leh berabuk ckp BAHASA ENGLISH

....tggu aku aussie...

umrah...

ibadah umrah aku postpone ke ujung taun ni bln 12
sepatutnya aku, ayah, ibu and ajah nak g 1/6 nitapi terpaksa postpone ke ujung taun berikutan ngan kesihatan ayah..
coz..after bypass t, treatment ayah kena sekurang2nya 3 month baru sembuh and pulih..
mungkin ada hikmahnya..
kita yang merancang...tapi ALLAH yang menentukan
insyaALLAH..
bulan 12 t, kami pergi ber-6
kami berempat ++ firah ++ zabir coz time tu firah dah abes spm dan abes cuti sekolah..
doakan kesihatan kami berjalan dengan lancar...
aminn...

....x sabar mengerjakan ibadah umrah...

dan secara jujurnya..
besar jugak tanggungjawab nak mengerjakan ibadah umrah
nek mempersiapkan diri lagi..
kan...kan...kan..
coz aku bukan bdk baik sgt..

lagi satu..
sempat gak aku nk mengaplikasi project psm JaJa t..
"ONLINE HAJJ PILGRIM TRACKING SYSTEM USING GPS"he3...
to JaJa :: pastikan project anda sukses k..
saya nak guna project kamu t!!

ProJeK saRjaNa Muda....

FoLLow Me wheeled MoBiLe RoboT
tulah tajuk project aku
kena siapkan project ni utuk PSM 2
sape ada idea mengenai project ni??
function project ni macam autonomous trolley
kirenya...robot ni akan follow user dari berlakang user
x kisah r dari arah manepun user tu..
ada Tx ultrasonic ++ Rx ultrasonic ++ obstacle avoidance cct
pergh!!!
macam2 kan..projekni diberi oleh oleh supervisor aku..tapi litar...die x bagi..
suh cari sendiri..
akulah mangsanya yang nak mengabung2 kn litar tu..
kalau project ni jadi...
memang hebatlah SITI ZANARIAH ZAINAL tuu..
lalalala~~
...ilustrasi geli2 aku...

..ExaM oH ExaM...

minggu stadi week sekarang ni..
jadual final padat sungguh
coz kebetulan ada rombakan jadual sikit gara2 bdk LI
so, abes awal satu minggu dari jadual yg sebenar
redha jelah...

DiGiTaL ConTroL >> 19/4
enGiNeeRinG MaNAGemeNt >> 20/4
MacHiNe & DriVe >> 22/4
PoWeR eLeCtRoNic >> 27/4

and lastly
inDusTri Visit at GriK, PeraK...
29/4

x sabar nak tggu 30 aribulan
leh balik kampung pastu
tapi satu hal lagi...
nak kenakemas barang2 suma
coz sem ni, sem last duduk hostel kampus
sem dpn kena duk umah sewa..
so..secara kesimpulannya...
bawaklah barang2 x dah x digunakan lagi balikke kampung...
hu3...

and x lupa gak kepada kakakku AZAH dan member2 seperjuangan
GUD LUCK FINAL EXAM k!!!

....The EnD oF HeLLo BaBy...

helo Bb shinee dah tamat
agak sedih gak rancangan ni dh abes
baby Yoogeun ++ ShiNee
mmg comel and happening rancangan ni
kan best kalau rancangan ni dipanjangkan...
12 episod...terlalu pendek


...bLur....

otak aku ngah konpius skang ni
kalau korang tanya aku kenapa??
aku pun x dapat nk explain..

......Cn BLuE -- OnE Of a KiNd....

......CN BLUE -- OnE Of a KiNd....

On the floor, your're moving in a way a can't ingore
I'm in heart, i caught a glimpse and now I'm at your feet

I can't escape it, there's nowhere ot hide
This feelin I got I can't deny
I don't know your name but it's all the same
coz I can feel your heart and now I'm sure

Don't you know theres nothing I can do,
I gotta get to know you
I have to see this through i want it all
I gotta let you know, this feeling is so true
Coz I know that you're One of a kind
And I can't get you out of my mind
All alone, thought I was doing better on my own
Then you came, and now my life will never be
the same no~ no~

What would you say if i was to walk up to you
Would you feel the same if I told you this feeling is true
I wonder what would you do


DoWnLoaD HeRe




nota x berkaki :: to ajah...dulu kutuk2 aku suke cn blue....skang ni br ko tau band ni mmg best....luv it!!

....neVer to ForGet aGain....

baru2 ni aku dapat jemputan nak wat reunion kat sekolah lama dr form 1 to form 3...
Sek. Men. Keb. Sultan Alaudin..
secara jujurnya...
after kuar dari sekolah tu untuk berpindah sekolah teknik form 4..
aku hanya sekali je ak jejak ke sekolah tu..
tu pun coz hari PIBG, ak teman ibu sain buku rekod adik aku time die form 2 dulu2..
kire2 after 5 taun ak kuar dari situ
pastu, ak dah x datang2 n jejak kaki kat situ lagi
nape ak anti sangat ngan sekolah tu...
x hepi ke ak kat skolah tu??
guru die x best ke??
sekolah die x best ke??
bla.....bla.....bla...
sebenarnya bukan pasal tu..
bagi aku....
sekolah tu ok..
even ak bukan lah penyumbang result PMR cemerlang pun kat skool tu..
cuma satu je wat aku rase sedih sangat2...

ak kehilangan seorang kawan
on the last day ak kat skool tu
nama arwah...
ISKANDAR
ingat lagi..
time hari terakhir kt skool tu..
dalam kelas..
guru kelas tanya tiap2 pelajarnya..
sape yg akan pindah sekolah and sape yang kekal kat skool tu
contohnya..
macam cikgu tanya ak...
"awk nk kemana form 4 ni??"
ak pun jawab r..
"saya nk ke pindah sekolah teknik "
"
"
dan bila soklan yg sama ditanya kepada arwah
"awk nk kemana IS after ni??"
for information, result PMR arwah gempak jugak...
arwah dapat 6a..
memang ad potensi lah klu dapat asrama penuh or mrsm or teknik..
tapi jawapan arwah aritu
"saya x tahu cikgu"
"saya pun x tau saya akan kemana pasni"
tulah jawapan arwah...
dan kami2 mendengarnya...
macam perkara normal je..

time rehat..
ak duk lepak kt tangga sekolah
kebiasaannya
tu jd tempat ak dan geng2 ak lepak kat situ
tp kebetulan time waktu tu...
mmber2 ak yg len kena bertugas
kebetulan Umu ad duty pengawas jage klas time rehat, Ain and Ruzaini duty perpustakawan...

datanglah arwah time ak duduk sorg2 kt tangga tu..
arwah blanja ak roti
kitorg duduk kat tangga
mengadap kat padang sekolah
aritu mmg kitorng sembang2 ++ gurau2 ingat2 balik pengalaman kitorg sepanjang 3 taun berkawan
mmg seronok time tu sampai mau gelak pecah perut r
siap betting untuk dapatkan result cemerlang utk SPM t..
and macam2 lagi r kitorg bercakap

abes rehat...
balik kelas n rutin kelas jalan cam biase till ujung abes klas
ak kemas2 barang
datang lah arwah..
bagi Pensil Picit kat aku
sebagai adiah tuk aku coz secara rasminya
aku telah menukar subjek BIOLOGI kepada LUKISAN KEJURUTERAAN
(coz pindah teknik..aku dah x amik BIO...but LK n PKEE)
arwah siap pesan...
suh aku blaja baik2 and cemerlang
ingat pa yg ktorg bet tu..
dan ingat friendship ktorg..
tu moment yg wat ak ingat till dis day r...

but utk dipendekkan cerita...
pada hari yang sama...
agak2 dalam pukul 6 ptg
mmber ak Diana call aku
menyampaikan berita kt aku...
"nana...Is dah meninggal...die xcident"
time aku dgr...
aku jadi blur sangat2..
bayangkan...
ari terakhir aku aku kt skool tu, ak banyak spend kan mase ak berbual2 ngan arwah berbanding ngan kawan2 kebiasaan ak
memang wat aku menangis bila teringatkan kembali
semoga roh nya dirahmati rahmat
AMIN...

nota x berkaki::
pensil picit yg arwah beli....
aku gunakan sepanjang aku blaja kt teknik
dan lebih membanggakan..
aku jawab paper LK SPM guna pensil picit pemberian arwah
dan kini....ia masih baik lg dlm simpanan aku