Followers

Sehangat Asmara

Puahahaha....Tajuk entry aku kali ni memang tak boleh blah dan agak poyo sedikit..Sebab tajuk entry aku macam "HOT" je bunyinya sebab ada perkataan seHANGAT tu..wakakaka...

Berbalik kepada tajuk entry aku kali ni, tajuk entry aku ni adalah mengenai sebuah drama yang sedang main kat tv Astro Beyond (mentang-mentang rumah aku takde Astro Beyond). 

Untuk mereka yang belum mengetahui (rasanya semua dah tahu..he3), drama ni adalah berdasarkan pada sebuah novel yang bertajuk "Sehangat Asmara" yang ditulis oleh Aisya Sofea. Kalau nak ikutkan, novel ni dah lama publish since aku sekolah menengah dalam Form 2 or Form 3 time tu dan apa paling kelakar, aku tak pernah pun baca novel ni even aku seorang hantu buku. Kenapa aku tak pernah baca novel ni?...Sebab utama adalah nama watak utama hero novel ni adalah Zainal Arief. Apa masalah dengan nama Zainal Arief tu?...Hahahahaha....Sebab nama ayah aku Zainal Ali..hahahaha...Tulah sebabnya aku tak pernah baca novel ni even selalu kawan2 aku recommend kan..

Dan akhirnya, after bertahun-tahun, novel ni baru di dramakan, dan watak utama Adi Putra dan Rita Rudaini berlakon. Mula-mula tayang, aku rasa tak interested langsung. Sampailah satu hari tu, dalam minggu nilah, kakak aku menghasut ajak tengok cerita ni..Kemain dia ajak aku cari novel dia..Aku pun pelik, apa yang best sangat novel ni..So, aku terpaksalah layan kejap cerita ni sementara tunggu dia habis baca novel tu..Mula2 tengok episod pertama, pastu episod kedua, pastu episod ketiga dan seterusnya sehingga episod ke sembilan dalam satu malam. Dan start lah episod aku menjadi teruja nak tahu apa ending dia..dan akhirnya, aku pun terpaksa gigih memtelaah buku ni lewat2 malam sebelum tidur dan bangun awal pagi2 sebelum Subuh untuk menghabiskan novel.

Finally, yang boleh aku katakan not bad..Dapat2 bila baca, aku bayangkan watak utama dia Adi Putra dan Rita Rudaini. Dahlah Adi Putra tu kacak dan Rita Rudaini tu cantik, so makin laju je aku baca.



Sinopsis :

Cinta pandang pertama antara Kamilia Najwa dengan Zainal Arief membawa mereka ke gerbang perkahwinan. Perkahwinan tanpa restu apabila ibu dan ayah Kamilia tidak menyenangi Zainal Arief yang tidak sedarjat dengan mereka. Demi cinta mereka bersatu jua.

Namun kepulangan Zainal Arief ke tanahair tanpa kembali membuatkan hidup Kamilia terumbang-ambing di negara orang keseorangan. Di tambah dengan keadaannya yang hamil tanpa pengetahuan Zainal Arief.

Kamilia di bawa pulang oleh orang tuanya. Dalam keadaan fikiran yang tidak menentu, Kamilia melahirkan Misya. Mujur Azman setia di sampingnya. Azman banyak membantu memulihkan semangatnya yang hilang setelah ditinggal Zainal Arief.

9 tahun sudah berlalu. Kemunculan Zainal Arief meragut ketenangan hidupnya semula. Kamilia tahu Zainal Arief pasti mahukan kepastian tentang Misya yang disembunyikan dari pengetahuan lelaki itu. Puas Kamilia bertanya sebab dan alasan Zainal Arief meninggalkannya dulu, namun tiada sebarang penjelasan yang diberikan Zainal Arief.

Dalam rela dengan tidak, Kamilia menemukan juga Misya dengan ayahnya, Zainal Arief. Kemesraan yang ditunjukkan Misya dengan Zainal Arief sungguh meruntun hatinya. Anak kecil itu langsung tidak mendendami ayahnya yang meninggalkan sekian lama sedangkan Kamilia masih menyimpan rasa itu. Dia merasakan Zainal Arief merahsiakan sesuatu dari pengetahuannya.

Zainal Arief melamarnya buat kali kedua. Buntu dan binggung fikirannya. Rasa kasihan pada Azman yang setia menunggu hatinya terbuka untuknya. Namun,Azman begitu memahami Kamilia. Dia sanggup berundur diri demi kebahagian Kamilia. Dia yakin cinta Kamilia hanya untuk Zainal Arief.

Mereka bersatu kembali. Namun dalam hati Kamilia masih ada syak wasangka terhadap Zainal Arief yang kini suaminya kembali. Puas di tanya alasan Zainal Arief meninggalkannya dahulu, namun Zainal Arief hanya meminta kemaafan darinya dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya dulu. Diyakini Kamilia yang cintanya tidak pernah berubah dari dahulu hingga kini. Hanya Kamilia di hatinya dan ditambah dengan kehadiran Misya sebagai penguat kasih sayangnya pada wanita itu.

Akhirnya, kebenaran terungkai jua. Rupanya ayahnya sendiri yang membuat onar. Sanggup ayahnya menggunakan kuasa yang dimilikinya untuk mengugut keluarga Zainal Arief. Zainal Arief terpaksa menurut segala kemahuan ayah Kamilia jika mahukan adik-adiknya meneruskan pelajaran mereka.

Kamilia begitu kecewa dengan perbuatan ayahnya meskipun ayahnya telah menyesal dengan perbuatannya dan mahukan Zainal Arief dan Kamilia bersatu semua. Dialah yang merancang pendedahan tentang Misya di majalah dengan harapan Zainal Arief akan terbaca mengenainya dan mencari Misya.

Zainal Arief begitu marahkan Kamilia kerana memarahi ayahnya. Pada Zainal Arief biarlah semua yang berlaku dulu sebagai pengajaran untuk mereka dalam menilai kehidupan. Walau macam mana buruk pun perbuatan ayah Kamilia itu sebagai anak Kamilia tidak berhak memarahi ayah kandungnya sendiri. Kamalia yang terasa hati dengan kata-kata Zainal Arief terus melarikan diri ke kampung mertuanya.

Tanpa disedarinya, dirinya hamil lagi. Perubahan itu disedari oleh ibu mertuanya. Di beritahu Zainal Arief akan perkembangan itu dan Zainal Arief muncul untuk memujuk Kamilia. Diterangkan dengan jelas kejadian 9 tahun lalu dengan harapan tiada lagi permasalahan yang timbul selepas ini. Kamilia yang terharu dengan pengorbanan suaminya itu, berasa sungguh bertuah dapat memiliki lelaki itu. Di buang segala keraguan dalam dirinya. Dia yakin cintanya masih utuh untuk lelaki yang bergelar suami ini. Dia berdoa semoga bahagia yang mulai bersinar ini akan terus bersinar menerangi kehidupan mereka. Tamat ...


Kesimpulannya :

Pada rumah dia yang ada Mustika HD, boleh lah tengok di tv. Dan pada aku yang takde Mustika HD ni, terpaksalah mendownload secara normal di laman sesawang ni. Buat sementara ni, aku stop dulu dari tengok cerita ni. Sebab aku dah tau cerita dia macamana sebab dah baca novel. Tapi, aku still ongoing mendownload cerita ni sampai terlatest episod, sebab cukup edisi episod, baru aku layan. Sebab, kang dah tengok satu episod, pastu kena sambung setiap episod dari hari ke hari dan minggu ke minggu, tak ke spoil mood aku.hehehe...

btw, enjoy, nice drama sebab Adi Putra nampak kacak serta gentleman dalam cerita ni.wakakaka...

macam biasa, aku yang kuat membebel,
                                                                                                                                           nanabdkbaik

1 comment:

Nora Karim said...

novel ni memang best... layan juga dramanya.. :D